گزارش|

جام ملت‌های آسیا| تایلند به دنبال شگفتی، ازبک‌ها در تدارک صعود/ عربستان - کره‌جنوبی؛ فینال زودرس در یک‌هشتم

9:10 - 10 بهمن 1402
کد خبر: ۴۷۵۷۳۴۸
دسته بندی: ورزشی ، فوتبال
جام ملت‌های آسیا| تایلند به دنبال شگفتی، ازبک‌ها در تدارک صعود/ عربستان - کره‌جنوبی؛ فینال زودرس در یک‌هشتم
سومین روز از مرحله یک هشتم نهایی رقابت‌های جام ملت‌های آسیا در حالی امروز پیگیری می‌شود که شاهد فینالی زودرس بین ۲ تیم از مدعیان اصلی جام خواهیم بود؛ عربستان و کره‌جنوبی.

خبرگزاری میزان - دومین شب از مرحله یک‌هشتم نهایی جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۳ هم گذشت و خلق شگفتی از سوی تیم‌ها ادامه یافت تا جذابیت‌های این مرحله هم‌چنان پابرجا بماند.

روز گذشته (دوشنبه ۹ بهمن‌ماه) ۲ دیدار برگزار شد که در نخستین بازی اردن و عراق از ساعت ۱۵ در ورزشگاه بین المللی خلیفه با قضاوت علیرضا فغانی به مصاف هم رفتند که این بازی در پایان ۹۰ دقیقه با نتیجه ۳ بر ۲ به سود اردن به پایان رسید.

اردن که در گروه E مسابقات به عنوان تیم سوم صعود کرده بود و حتی این شانس را داشت که به عنوان صدرنشین صعود کند با برد دقایق پایانی و کامبک مقابل تیم ملی عراق نشان داد که باخت در دور گروهی به بحرین شاید بیشتر مصلحتی بوده تا فنی!

اردنی‌ها در این بازی از ابتدا توپ و میدان را در اختیار داشتند که در نهایت موفق شدند در وقت‌های اضافه نیمه نخست بازی توسط یزان النعیمات به گل اول دست پیدا کنند. نیمه دوم عراقی‌ها حملات خود را بیشتر کردند و بالاخره در دقیقه ۶۸ موفق شدند توسط سعد ناطق به گل تساوی برسند. این پایان کار عراق نبود و آیمن حسین ستاره و گلزن این روزهای عراقی‌ها موفق شد در دقیقه ۷۶ گل دوم را برای کشورش به ثمر برساند تا این تیم ۲ بر یک پیش بیفتد، اما به دلیل طولانی شدن بیش از حد شادی گلش با دریافت کارت زرد دوم از سوی فغانی خیلی زود زمین مسابقه را ترک کرد. این بهترنی فرصت بود تا اردنی‌ها برای جبران نتیجه حملات خود را گسترش دهند که در نهایت هم موفق شدند در دقایق ۹۴ و ۹۶ به ۲ گل دست پیدا کنند و با بردی دراماتیک مقابل یکی از مدعیان جام به مرحله یک‌چهارم نهایی این تورنمنت صعود کنند.

آیمن حسین که در دقیقه ۷۷ بلافاصله پس از به ثمر رساندن گل دوم با دریافت کارت زرد دوم به دلیل توهین به تیم حریف اخراج شد، با ۶ گل زده در صدر گلزنان این جام قرار دارد که با حذف عراق به کار خود در این جام پایان داد. اردن در مرحله یک‌چهارم باید به مصاف تاجیکستان برود.

و اما در دومین دیدار شب گذشته از ساعت ۱۹:۳۰ قطر میزبان رقابت‌ها در ورزشگاه البیت به مصاف فلسطین رفت و این تیم را با نتیجه ۲ بر یک شکست داد و به دور بعد صعود کرد.

مدافع عنوان قهرمانی که طبق پیش‌بینی‌ها کار ساده‌ای مقابل فلسطین داشت در دقایق ابتدایی توسط عدی دباغ اولین گل را دریافت کرد تا فلسطین یک بر صفر پیش بیفتد. این نتیجه تا اواخر نیمه نخست پابرجا ماند تا اینکه در ششمین دقیقه از وقت‌های اضافه حسن الهیدوس برای قطر گلزنی کرد تا بازی به تساوی برسد.

نیمه دوم، بازی در اختیار عنابی‌ها بود تا اینکه اکرم عفیف در همان ابتدای نیمه دوم در دقیقه ۴۹ از روی نقطه پنالتی قطر را ۲ بر یک پیش انداخت. فلسطین در ادامه حملاتی را روی دروازه قطر صورت داد، اما این نتیجه تا پایان بازی ماندگار ماند تا قطر با یک برد خفیف مقابل فلسطین مانع شگفتی‌سازی حریفش شود و به دور یک‌چهارم صعود کند. میزبان مسابقات در این مرحله به مصاف برنده دیدار تایلند و ازبکستان خواهد رفت.

 

جام ملت‌های آسیا| تایلند به دنبال شگفتی، ازبک‌ها در تدارک صعود/ عربستان - کره‌جنوبی؛ فینال زودرس در یک‌هشتم

و اما در ادامه رقابت‌ها امروز (سه‌شنبه ۱۰ بهمن) ۲ دیدار جذاب دیگر برگزار خواهد شد که در ادامه به آن خواهیم پرداخت:

*تایلند - ازبکستان؛ تایلند به دنبال شگفتی، ازبک‌ها در تدارک صعود

امروز از ساعت ۱۵ نخستین دیدار سومین روز از مرحله یک‌هشتم نهایی جام ملت‌های آسیا برگزار خواهد شد که در این بازی تایلند و ازبکستان در ورزشگاه الجنوب مقابل یکدیگر قرار خواهند گرفت. محمد بن نصرالدین داور اول این دیدار خواهد بود.

تیم ملی تایلند که به عنوان تیم دوم گروه F به دور یک‌هشتم صعود کرد در نخستین بازی دور گروهی خود مقابل قرقیزستان ۲ بر صفر به پیروزی رسید و در ۲ بازی بعدی مقابل عمان و عربستان با نتیجه مشابه بدون گل متوقف شد. تایلند برای دومین بار در تاریخ جام‌ملت‌ها به دور حذفی صعود می‌کند. اولین بار که این تیم به دور گروهی صعود کرد به مقام سوم جام رسید. تایلند در رده ۱۱۳ رنکینگ جهانی قرار دارد.

در سوی مقابل ازبکستان تیم غیرقابل پیش‌بینی رقابت‌ها به عنوان تیم دوم از گروه B به دور یک‌هشتم صعود کرد. این تیم در نخستین دیدار مقابل سوریه با تساوی بدون گل متوقف شد، اما در بازی دوم مقابل هند به پیروزی ۳ بر صفر دست یافت و در بازی آخر مقابل استرالیا نیز به تساوی یک بر یک رضایت دادند تا با کسب ۵ امتیاز به این دور از مسابقات صعود کنند. ازبکستان در رنکینگ جهانی در رده ۶۸ جهان قرار دارد.

تایلند در ۵ تقابل اخیر خود نتایجی سینوسی کسب کرده؛ آن‌ها طی این رقابت‌ها ۲ برد، یک شکست و یک تساوی در بازی‌های رسمی و غیر رسمی کسب کرده‌اند. تایلند طی این ۵ بازی ۵ گل به ثمر رسانده و ۶ گل نیز دریافت کرده است. این تیم در اکثر رقابت‌ها گلی دریافت نکرده، اما تنها در یک بازی دوستانه مقابل ژاپن ۵ گل دریافت کرده است که نشان می‌دهد تیمی محتاط و در خط دفاعی نسبتاً مطمئن است. آنها در این رقابت‌ها نیز نشان دادند به این سادگی‌ها گل نمی‌خورند، اما در سوی مقابل خیلی راحت هم گل نمی‌زنند به طوری که طی ۳ بازی دور گروهی این تورنمنت تنها ۲ گل به ثمر رسانده‌اند و طبق آمار تایلند یکی از بدترین خطوط هجومی را در اختیار دارند.

تایلند و ازبکستان آخرین‌بار در سال ۹۶ مقابل هم قرار گرفتند که این بازی در پایان با نتیجه ۲ بر صفر به سود ازبک‌ها به پایان رسید.

در سوی مقابل ازبکستان آخرین باری که شکست را تجربه کرد به ۱۹ شهریور امسال مقابل آمریکا در یک بازی دوستانه برمی‌گردد. ازبکستان در ۵ تقابل اخیر خود شکستی نداشته و طی آن ۲ برد و ۳ تساوی نیز کسب کرده‌اند. ازبک‌ها طی ۵ بازی ۵ گل به ثمر رسانده‌اند و تنها یک گل در بازی آخر مقابل استرالیا دریافت کردند. ازبکستان همواره تیمی غیرقابل پیش‌بینی بوده و در دور گروهی این دوره از مسابقات نیز تیمی فرصت طلب نشان داده. آن‌ها کنترل کردن بازی را به خوبی بلد هستند و در حفظ نتیجه‌ای که می‌خواهند استاد هستند. گرگ‌های سفید با تکیه بر هافبک‌های قُلدر خود بیشتر بازی را در مرکز زمین دنبال می‌کنند و به دنبال موقعیت و فرصت مناسب، حملات خود را شروع می‌کنند. اینطور که از شواهد پیداست پیش‌بینی نتیجه بازی تایلند و ازبکستان کار سختی خواهد بود، اما روی کاغذ ازبکستان شانس بیشتری برای پیروزی مقابل تایلند را دارد. برنده این بازی در یک‌چهارم به مصاف قطر خواهد رفت.

 

جام ملت‌های آسیا| تایلند به دنبال شگفتی، ازبک‌ها در تدارک صعود/ عربستان - کره‌جنوبی؛ فینال زودرس در یک‌هشتم

*عربستان - کره‌جنوبی؛ جدال مدعیان قهرمانی در یک‌هشتم

و اما مهم‌ترین و جذاب‌ترین بازی این دور از رقابت‌ها جدال عربستان و کره‌جنوبی ۲ تیم از مدعیان قهرمانی در این دوره از مسابقات خواهد بود که از ساعت ۱۹:۳۰ در ورزشگاه اجوکیشن برگزار خواهد شد. قضاوت این دیدار مهم را تانتاشف ایلگیز ازبکستانی بر عهده خواهد داشت.

تیم ملی عربستان در گروه F مسابقات با کسب ۷ امتیاز به عنوان صدرنشین به مرحله یک‌هشتم نهایی این تورنمنت رسید. عربستان در بازی نخست مقابل عمان با نتیجه ۲ بر یک پیروز شد و در بازی دوم مقابل قرقیزستان نیز با حساب ۲ بر صفر برنده شد، اما در دیدار آخر مقابل تایلند به تساوی بدون گل رضایت داد. عربستان در دور گروهی ۴ گل به ثمر رساند و تنها یک گل دریافت کرد، تیمی که در رنکینگ جهانی در رده ۵۶ جهان قرار دارد.

در سوی مقابل کره‌جنوبی به عنوان تیم دوم گروه E به این مرحله رسید، اتفاقی که انتقادات زیادی را به همراه داشت. کره‌جنوبی که پتانسیل بالایی برای صدرنشینی داشت با کسب نتایج دلخواه از تقابل با ژاپن در مرحله یک‌هشتم حذر کرد تا شاید در مسیر راحت‌تری قرار بگیرد. این تیم در نخستین بازی گروه خود ۳ بر یک بحرین را شکست داد و در ۲ دیدار بعدی‌اش مقابل اردن و مالزی متوقف شد. کره‌جنوبی در دور گروهی ۸ گل به ثمر رساند و ۶ گل نیز دریافت کرد که از این حیث در جمع بهترین خطوط حمله مرحله گروهی و همچنین بدترین خطوط دفاعی قرار گرفت. کره‌ای‌ها به عنوان یک تیم مدعی آمار بسیا ضعیفی در بخش دفاعی از خود به ثبت رسانده‌اند. کره جنوبی در رده ۲۳ رنکینگ جهانی قرار دارد.

آمار پیش از بازی ۲ تیم تقریباً مشابه است. کره‌ای‌ها در ۵ تقابل قبلی خود ۳ برد و ۲ تساوی کسب کرده‌اند. کره‌جنوبی طی ۱۱ تقابل قبلی خود در بازی‌های رسمی و غیر رسمی ۲۹ گل به ثمر رسانده‌ و تنها ۷ گل دریافت کرده‌ است. آخرین باری که کره‌جنوبی در یک بازی رسمی شکست خورد به جام‌جهانی ۲۰۲۲ قطر مقابل برزیل در دور یک‌شانزدهم بازمی‌گردد. شاگردان یورگن کلینزمن مهره‌های خوبی برای تقابل با حریفان در اختیار دارد که شاخص‌ترین آن‌ها سون هیونگ مین ستاره تیم فوتبال تاتنهام است که مغز متفکر تیم در چند بازی اخیر بوده است. ببر‌های آسیا در حالی به مصاف عربستان می‌روند که در ۲ دیدار رو در روی اخیر مقابل یکدیگر یک تساوی بدون گل و یک پیروزی یک بر صفر مقابل عربستان به دست آورده‌اند.

 

جام ملت‌های آسیا| تایلند به دنبال شگفتی، ازبک‌ها در تدارک صعود/ عربستان - کره‌جنوبی؛ فینال زودرس در یک‌هشتم

در سوی مقابل عربستانی‌ها هم در ۵ بازی اخیر ۳ برد و ۲ تساوی به دست آورده‌اند. عربستان طی ۱۰ بازی اخیرش تنها ۴ گل دریافت کرده‌ و ۱۴ گل نیز به ثمر رسانده‌ است. عربستان در طول مسابقاتی که انجام داده نشان داده که تیمی هجومی و غیرقابل پیش‌بینی است، تیمی که به اذعان بسیاری از کارشناسان در جام جهانی ۲۰۲۲ قطر به بلوغ تاکتیکی رسید. آن‌ها در جذاب‌ترین بازی که به نمایش گذاشتند مقابل آرژانتین، قهرمان جهان در سال ۲۰۲۲ با نتیجه ۲ بر یک به پیروزی رسیدند. اما سالم الدوساری ستاره عربستان در این دوره از رقابت‌ها تا بدینجا کم فروغ بوده. طبق آخرین اخبار ‏فیصل الغامدی ستاره عربستان در این مسابقه به دلیل بیماری آنفلونزا غایب خواهد بود. مهند علی دیگر بازیکن موثر عربستان نیز بر خلاف شایعات در این بازی نیز حضور دارد، اما حضور عبدالرحمن قریب مقابل کره در هاله‌ای از ابهام است.

این هجدهمین تقابل ۲ تیم در تمامی تورنمنت‌ها و مناسبت‌هاست. عربستان و کره در ۱۷ بازی قبلی که به مصاف هم رفتند ۸ بار به تساوی رسیدند، در حالی که ۵ پیروزی سهم کره جنوبی بوده و ۴ پیروزی هم برای عربستان. در این تقابل‌ها عربستان ۱۲ گل به ثمر رسانده و در مقابل ۱۵ گل هم سهم کره بوده است.

تمامی آمار و ارقام نشان از یک بازی جذاب و تماشایی برای ۲ تیم دارد. کره‌جنوبی با خشاب پر به مصاف عربستانی می‌رود، تیمی که در این چند وقت اخیر درگیر برخی حواشی داخلی و درگیری مانچینی با ستاره‌های عربستان بوده است. هیچکدام از ۲ تیم نمی‌خواهد به این زودی از گردونه جام کنار بروند، اما در نهایت یک تیم در این تورنمنت باقی خواهد ماند.

حال باید منتظر ماند و دید کدام تیم حریف استرالیا در مرحله یک‌چهارم نهایی جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۳ خواهد شد؛ عربستان یا کره‌جنوبی.

 

جام ملت‌های آسیا| تایلند به دنبال شگفتی، ازبک‌ها در تدارک صعود/ عربستان - کره‌جنوبی؛ فینال زودرس در یک‌هشتم

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *